czwartek, 9 lutego 2012

KRUCHE CIASTO Z OLEJEM w wersji APPLE PIE


Wszyscy wiedzą, że kruche ciasto wymaga masła. Co zrobić, kiedy nie można go użyć? Oczywiście najprościej zamienić na margarynę, ale staram się jej unikać jak mogę z oczywistych względów. Dlatego zazwyczaj korzystam z poniższego przepisu. Ciasto to doskonale się sprawdza we wszelkiego rodzaju tartach – w połączeniu z wilgotnym nadzieniem nabiera idealnej konsystencji. Można też z niego zrobić ciastka - w smaku wychodzą bardzo dobre, choć twardsze niż z ciasta zrobionego na maśle lub margarynie. Bardzo polecam wszystkim – nie tylko weganom i alergikom – jako lżejszą wersję kruchego ciasta. Przepis podstawowy znaleziony tutaj.

KRUCHE CIASTO Z OLEJEM w wersji APPLE PIE

Składniki:

500 g mąki pszennej (można dać pół na pół z razową, ale prawda jest niestety taka, że kruche ciasto wychodzi smaczniejsze z białej mąki)
niecała szklanka* cukru (białego, brązowego lub pół na pół)
1/2 szklanki* wody
1/2 szklanki* oleju
2 łyżeczki proszku do pieczenia
cukier waniliowy

3 jabłka
ok. 2 łyżki otrębów pszennych (lub bułki tartej)
ok. 1 łyżka dżemu morelowego lub brzoskwiniowego - niekoniecznie

* oryginalny przepis był na 1 kg mąki i mówił o „niepełnych szklankach”. Ja używam takiej, która ma ok. 240 ml i daję równe pół.

Wykonanie:

Powyższe składniki zagniatamy do uzyskania gładkiej kuli. Ciasto rozwałkowujemy, podsypując mąką, wycinamy okrąg i za pomocą wałka przekładamy do natłuszczonej foremki. Posypujemy ciasto otrębami pszennymi (żeby nie namokło od soku) i ścieramy na nie obrane jabłka. Z reszty ciasta wycinamy paski, które układamy na wierzchu, formując kratkę (wtedy zostanie nam trochę ciasta, które możemy wykorzystać później lub upiec w formie ciasteczek). Można też wyciąć drugi okrąg, nałożyć go na górę i podziurkować widelcem lub zetrzeć na tarce (ciasto ma taką konsystencję, że to akurat jest dosyć ciężko zrobić, ale da się).
Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 200 st. C na ok. 40 minut. 10 minut przed końcem pieczenia można posmarować górę ciasta dżemem morelowym lub brzoskwiniowym, żeby utworzyć glazurę (ja tym razem o tym zapomniałam). Jeśli nie wykorzystam całego ciasta, to resztę zamrażam na później lub piekę z niego ciasteczka. Smacznego!

19 komentarzy:

  1. Pięknie wygląda. Poproszę kawałeczek :). Smakowita słodkość :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie się prezentuje z tą kratką:) I musi być przepyszne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że się Wam spodobało, chociaż pierwszy raz robiłam taką kratkę i wyszła nieco niezdarnie (zapomniałam o dwóch paseczkach po brzegach...)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie włożyłam ją do piekarnika :) Wygląda pysznie, a za 40 minut zobaczymy czy tak samo smakuje :) Zapraszam również na mojego bloga z przepisami dla alergików.

    OdpowiedzUsuń
  5. Muffinkowa Mama: Jestem bardzo ciekawa, czy smakowo spełniła oczekiwania. Mam nadzieję, że tak:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyszła przepyszna! Dziękuję za cudowny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  7. To super. Bardzo się cieszę, że smakowało:)

    OdpowiedzUsuń
  8. genialne :)
    wpisuje do kajecika przepisow na medal :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciasto ratowało mnie przez rok, kiedy nie mogłam jeść masła tak skutecznie, że nie odczuwałam przynajmniej tutaj jego braku:)

      Usuń
  9. wyszło pysznie, jabłka pokroiłam w plastry, polecam i dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę! To jedno z moich ulubionych ciast:)

      Usuń
  10. bez jajek ? trzeba spróbować:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do zwykłego kruchego ciasta z masłem też jajek nie trzeba:)

      Usuń
  11. Właśnie zrobiłam... pyszka! Dzięki za przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło:) Ja też bardzo lubię tą szarlotkę.

      Usuń
  12. Nie ma chyba tańszego ciasta, szczególnie jak się ma swoje jabłka. I do tego pyszne ! Właśnie skończyłam degustację :) Dziękuję i pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzisiaj chciałabym wypróbować jako prezent dla koleżanki, która musiała przejść na dietę w związku ze skazą białkową. Ale mam jedno pytanie - czy sok z jabłek nie rozmoczy za bardzo spodu? Odparowywać je najpierw, czy właśnie tak ma być? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba odparowywyać - to ciasto potrzebuje wilgoci, wystarczy wysypać spód bułką lub otrębami. Mam nadzieję, że prezent się uda.

      Usuń