poniedziałek, 25 lutego 2013

PIERNICZKI Z MELASĄ 2



Wiem, że zbliżają się już zupełnie inne Święta, nie te od pierniczków, ale my sobie w domu wciąż odbijamy fakt, że w tym roku na Boże Narodzenie pierniczków upiec nie zdążyłam. Ciasteczka  z tego przepisu bardzo nam smakowały, chociaż wyszły dosyć twarde (nie wiem czemu, bo w komentarzu na blogu, gdzie je znalazłam było napisane, że są miękkie). Mam pewne podejrzenia, że to w związku z użyciem melasy karbowej, bo jest rzadsza niż normalna. A może piekłam je za długo?

PIERNICZKI Z MELASĄ 2

Składniki:

1/3 szklanki oleju rzepakowego,
3/4 szklanki cukru,
1/4 szklanki melasy (dałam karobową),
1/4 szklanki mleka roślinnego
2 szklanki mąki (dałam pół na pół białą i razową),
1/2 łyżeczki sody,
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia,
1/2 łyżeczki sody
1 – 2 łyżeczki przyprawy do piernika lub poza sezonem łyżeczka cynamonu i imbiru.

Wykonanie:

Piekarnik nagrzać do 180 stopni. W misce ubić cukier z olejem aż do rozpuszczenia przez 3 minuty. Dodać melasę i mleko. Do mieszanki oleju z melasą i mlekiem dołożyć przesianą mąkę i pozostałe składniki. Wyrobić gładkie ciasto, rozwałkować na 0,5 cm – 1 cm podsypując lekko mąką.* Piekłam w 180ºC ok. 10 minut, może nieco dłużej.** Po upieczeniu i wystudzeniu pierniki należy przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku. Smacznego!

*Moje ciasto – nie wiem dlaczego – nie nadawało się do wałkowania i wykrawania, więc po prostu uformowałam z niego kuleczki wielkości orzecha włoskiego i po spłaszczeniu układałam na blasze.
** Być może trzeba piec krócej, może wtedy wyjdą bardziej miękkie?


2 komentarze:

  1. Wyglądają ciekawie :) I zaintrygowało mnie, że są na oleju - dla mnie super, bo ja przy moim wysokim cholesterolu powinnam zrezygnować z tłuszczów zwierzęcych, a olej rzepakowy cholesterol obniża :) chętnie wypróbuję, ale pewnie to dopiero na święta... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przez alergię dzieci prawie wszystko robię na oleju, łącznie z ciastem kruchym, kruszonką, a nawet z... lodami! Olej jest the best:)

      Usuń