poniedziałek, 14 maja 2012

WEGAŃSKI TORCIK MAKOWO-KAWOWY dla alergików



Miałam ochotę na pieguska, ale że w domu miałam tylko mielony mak, zrobiłam makowy biszkopt, który idealnie komponuje się z masą kawową, więc ostatecznie dorobiłam i masę. Całość wyszła moim zdaniem niezwykle smaczna – zdecydowanie bardzo polecam. Ciasto samo w sobie jest mięciutkie i pyszne, więc można nie robić już masy, ale dopiero z nią jest „pełen wypas”:-)


TORCIK MAKOWO-KAWOWY

Ciasto makowe/ piegusek (wzorowane na tym przepisie):

2 szklanki mąki (dałam pół na pół białą i razową)
1 szklanka dozwolonego mleka (dałam Babilon Pepti)
1 szklanka mielonego maku (lub ¾ zwykłego, jeśli chcemy zrobić pieguska)
3/4 szklanki cukru (cała szklanka, jeśli nie robimy kremu)
1/2 szklanki oleju
2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli 

Mąkę przesiać, dodać resztę suchych składników, wymieszać. Dodać składniki mokre, zmiksować, przelać do tortownicy wysmarowanej tłuszczem i wysypanej bułką tartą. Piec ok. 45 minut w 180ºC (do suchego patyczka).

Masa kawowa:

2 kopiate łyżeczki kawy mielonej
2 łyżki wrzątku
2 łyżeczki karobu
5 kopiatych łyżek dozwolonego mleka w proszku (dałam Babilon Pepti)
4 łyżki cukru pudru
ok. 200-250 g nieutwardzanej margaryny

Kawę zaparzyć 2 łyżkami wrzątku. Nadmiar wody odlać, do kawy dosypać karob i mleko w proszku. Powstałą pastę zmiksować z cukrem i margaryną. Masa ma tendencję do lekkiego warzenia się, ze względu na sporą zawartość wody w margarynie, ale w ostatecznym rachunku w niczym to nie przeszkadza – po przełożeniu tortu w zasadzie tego nie widać, a masa trzyma kształt i się nie rozpływa.

Złożenie tortu:

Ciasto wystudzić, przeciąć na pół. Przełożyć masą kawową, z wierzchu posypać cukrem pudrem, po czym przez wycięty z papieru wzór posypać jeszcze wierzch karobem. Smacznego!

Embed_xphfyxm7rpcxcnsvixzhi6ohonuocwzz

2 komentarze:

  1. Twoje ciasto to kolejny dowód na to, że wszystko można bez jaj i mleka krowiego! Super torcik!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki! Wszystkiego to się niestety nie da, bo nikt nie wymyślił jeszcze bezy bez jajek;-) ale w sumie nie ma co narzekać. Ale chyba zgodzisz się ze mną, że dzięki internetowi jest nam na pewno łatwiej, bo można tu znaleźć dużo pomysłów i inspiracji.

    OdpowiedzUsuń