piątek, 24 maja 2013

DROŻDŻÓWKA Z DYNIĄ ZAMIAST JAJEK


 

Kolejny wypiek zainspirowany książką „Ciasta, ciastka, ciasteczka – wypiek domowy” i kolejny wypiek drożdżowy z dynią. Ciasto figuruje w książce pod nazwą „placek bez jaj z dynią”. Ja obcięłam ilość składników (oryginalny przepis był na 2 kg mąki!) i dostosowałam go do użycia gotowego przecieru z dyni (tam świeżą dynię trzeba było rozgotować w mleku). Ciasto wyszło fajne, nieco inne niż poprzednia drożdżówka z dynią – bardziej treściwe, pewnie przez dosyć sporą zawartość tłuszczu. Ponieważ w przepisie był olejek migdałowy, od siebie dodałam migdałową kruszonkę. I jak wszystkie wypieki z dynią ciasto ma piękny, złocisty kolor.

DROŻDŻÓWKA Z DYNIĄ ZAMIAST JAJEK

Składniki:

½ kg mąki
125 g cukru
125 g tłuszczu (masło, margaryna bezmleczna, smalec pół na pół z olejem; ja dałam 50 g smalcu i 75 ml oleju rzepakowego)
¾ mleka (jakiego kto może: krowiego, roślinnego lub Bebilonu Pepti), lekko podgrzanego
25 g drożdży
20 dag gęstego przecieru z dyni
¼ buteleczki olejku migdałowego (lub lepiej trochę ekstraktu) – ja dałam kilka kropli aromatu, ale właściwie nie było go czuć w gotowym cieście

Drożdże rozetrzeć z łyżeczką cukru, zalać kilkoma łyżkami letniego mleka i wymieszać z łyżką mąki. Kiedy drożdże ruszą, wymieszać je z resztą składników, zagnieść ciasto, wyrabiać chwilę (mi bardzo szybko zaczęło „odchodzić od ręki”). Ciasto zostawić w cieple do wyrośnięcia (powinno podwoić objętość). Wyrośnięte ciasto przełożyć do przygotowanej brytfanki (moja ok. 20x30 cm, wyłożona papierem do pieczenia), posypać kruszonką i zostawić do ponownego wyrośnięcia (ok. 0,5 godziny). Piec ok. 30-40 minut w piekarniku nagrzanym do 180ºC. Smacznego!

Kruszonka migdałowa:

¼ szklanki mielonych migdałów
1/3 szklanki mąki
2 łyżki masła (u mnie klarowane) lub margaryny bezmlecznej
2 łyżki oleju

Mąkę rozetrzeć na okruchy z posiekanym masłem, zagnieść z olejem, wstawić do lodówki. Pokruszyć na ciasto przygotowane w brytfance do wyrastania.

2 komentarze:

  1. OSko, ale dlaczego zamiast jajek? Przecież drożdżowe nie musi mieć jajek ;)
    Może dla koloru, bo taki piękny!

    OdpowiedzUsuń
  2. Większość ludzi sądzi, że musi:) A tytuł taki dla szukających w Google. Sama pamiętam, jak wpisywałam "ciasto bez jajek";-)

    OdpowiedzUsuń